BLOG

Co stojí za prací kvalitního fotografa

 

Ohledně mé práce mi občas chodí jisté opakující se dotazy. Nicméně, když jsem se jednou na toto téma bavila se svou dobrou kamarádkou, která se nikterak nepohybuje v oboru fotografování, najednou jsem si uvědomila, že běžný zákazník často vůbec nemá představy o tom, co za touto prací doopravdy stojí. Přijde mi, že mnoho zákazníků nerozumí tomu, jak je možné, že jsou ceny takové, jaké jsou a také vyvstávají otázky i ohledně čekací doby.

Protože co může být tak složitého a drahého na tom udělat pár fotek, prohnat je nějakým filtrem a poslat je ještě navíc elektronicky? A z jakého důvodu musím čekat tak dlouho?

Rozhodla jsem se proto, pro Vás, které by to zajímalo, vnést trošku světla do toho, co tato krásná práce ve skutečnosti obnáší a proč jsou ceny, jaké jsou.

V první řadě je třeba se zamyslet nad tím co odlišuje „DRAHÉHO“ fotografa od toho „LACINÉHO“. Určitě najdeme mnoho odlišností, ale především jde o kvalitu fotografií, kterou získáváme nejen tou nejkvalitnější a nejdražší technikou, ale především zkušenostmi. Za tímto bodem stojí dlouhé roky učení a investice do kurzů. Nikdo učený z nebe nespadl a naučit se, jak správně fotografii nasvítit, jak vše správně naplánovat a připravit, jak zabavit nejmenší členy rodin při focení, ale také jak správně retušovat, editovat, jak polohovat miminka při focení a jak s nimi bezpečně manipulovat atd. trvá opravdu dlouhé roky a stále se člověk musí vzdělávat, učit se novým věcem a platit nové a nové workshopy, aby nestál na jednom místě a zdokonaloval se.

Proč je tedy cena „tak vysoká“? Především jde o čas, který „není vidět“. Hodně mylnou představou by bylo, že cena odráží pouze čas, který fotograf stráví focením v ateliéru, protože to je jen zrnko toho, kolik času zabere jedno takové focení. V „zákulisí“ se odehrává mnoho dalších činností spojených s focením. Začíná to komunikací se zákazníkem a domlouváním se na focení. Dalším krokem je příprava ateliéru. Na přání zákazníka často připravuji několik scén, ladím rekvizity, vytápím ateliér a tato samotná příprava zabere více než hodinu. Samotné focení je časově individuální, nicméně například focení malého miminka trvá obvykle zhruba 3 hodiny a následně je třeba počítat i s nějakým časem na úklid ateliéru, ale také na praní a žehlení podkladových dek, šátků a oblečení, které jsme při focení používali. Teprve až po tomto procesu začíná ta pravá „práce“. Co to znamená? Znamená to zpracování náhledů pro klienta, kdy je třeba všechny fotky nejprve protřídit, zmenšit, nahrát na internetový portál a až poté následuje samotné retušování. Retušování zdaleka není jen nějaké „prohnání filtrem“ a následné online zaslání výsledku klientovi. Takové retušování jedné zakázky obnáší několik hodin nepřetržité práce. Každá fotka musí být krásná a každá z nich si žádá svůj čas na úpravu. Pokud si fotograf dává opravdu záležet, může úprava jedné fotky trvat klidně půl hodiny i více, což navazuje na další otázku, proč je dodací doba tak dlouhá.

Já osobně si dávám záležet opravdu na každém zákazníkovi, aby kvalita zůstala neustále na určitém standardu, ze kterého nechci slevit, a spíše pracuji na tom, abych se zlepšovala – a od toho se pak odvíjí i doba čekání na upravené fotografie. Čas ale není jediným faktorem, který cenu odráží. Dalším z nich jsou velice vysoké náklady. Pokud tedy fotograf nechce být tím fotografem z dob, kdy byla naše generace ještě malá, a všichni ve městě měli fotku u stejného dortu, musí neustále investovat. A nejedná se o stovky ani o tisíce, ale o desetitisíce a statisíce korun, za které je třeba nakupovat neustále nové a nové rekvizity, plátna, programy k úpravě fotografií, techniku ke svícení a focení atd. Pro konkrétnější představu, jedna propracovaná scéna na focení může jen v nákladech na rekvizity stát přes deset tisíc korun. Pokud bych tedy rychlofocení nabízela za 300 Kč, neměla bych z prvních 34 zákazníků žádný výdělek a tyto finance by šly jen na pokrytí nákladů na tuto jednu scénu. Aby byla scéna krásná, nechávám si vyrobit na zakázku nadrozměrné plátno, dřevěnou podlahu, nakoupím krásné rekvizity a další věci a musím tomu tedy adekvátně určit i cenu za takové focení.

Samozřejmě to lze dělat i tak, že fotograf koupí ta nejmenší plátna, z nejlevnějšího obchodu, dá na zem pár balónků, nebo jiných nenákladných rekvizit a pak se cena může pohybovat někde jinde, ale rovněž i výsledná fotka bude jiná.

V neposlední řadě, každý fotograf, který není nikde jinde zaměstnán (a živí se jen focením), má nemalé výdaje za zdravotní a sociální pojištění – a jako každý podnikatel musí platit daně. Proto se stejně jako u jakéhokoliv zaměstnaného člověka hrubá mzda od čisté výrazně liší a není tomu jinak ani u osob samostatně výdělečně činných.

Shrnuto a podtrženo, cenu této služby se mi snad podařilo objasnit v předchozích odstavcích. Doba úprav je dlouhá právě proto, že si na každé zakázce dávám velice záležet a zákazníků je velký počet, proto než se dostanu ke zpracování Vašich fotografií, trvá to (obvykle v závislosti na ročním období a aktuální vytíženosti) zhruba měsíc. Samotné čekání na termín je pouze tak dlouhé, jaký je zájem o fotografovy služby. I fotograf je pouze člověk a zvládne za měsíc vyfotit jen omezený počet zákazníků, aby zároveň zůstala zachována kvalita jeho práce, a proto je třeba se objednávat s několikaměsíčním předstihem.

Pokud Vás tento článek zaujal a došli jste v jeho čtení až sem, moc Vám děkuji za Váš čas a pozornost. Doufám, že se mi podařilo odpovědět na otázky, které Vás případně zajímaly. Ráda bych, abyste si z mého článku odnesli především to, že fotografování nekončí jen cvaknutím závěrky fotoaparátu. Za skutečně kvalitním focením se skrývá mnoho práce, peněz a úsilí, které není na první pohled vidět. Prosím, mějte proto pro fotografy pochopení a nezapomínejte, že naším společným záměrem je mít ve výsledku krásné a kvalitní fotky.

Přeji Vám, ať se Vám ve všem daří, ať zažíváte mnoho radosti, úspěchů a přeji Vám požehnané svátky.

A u případného focení na viděnou!

Follow by Email
Facebook
Facebook
Instagram